A- A A+

Header PKN

Zondag 17 december 2017 met ds. Aukje Westra

 

De ontmoeting van Maria en Elisabet
Lucas 1: 39-56

 

Frans de Waal is bioloog. Hij denkt na over hoe sociaal mensen en dieren zijn. Of hoe asociaal. Een poosje geleden was hij op televisie te zien met een filmpje. De opnames zijn gemaakt door een bewakingscamera. Er ligt een hond op de snelweg, hij is aangereden. En dan komt er een andere hond die de gewonde hond naar de kant van de weg sleept. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen van hoe sociaal dieren zijn. Een meerkoet is zwaargewond en een andere meerkoet houdt urenlang de wacht. Een kat ligt op sterven en de hond die bij de poes in huis woont, wijkt niet van haar zijde en likt af en toe haar pootje.

Zondag 3 december 2017 te Uffelte met ds. V. Top

 

Eerste zondag van Advent.
Thema ‘Licht en donker: Advent en Caravaggio’

 

Inleiding op thema: Caravaggio

Als wij het over God en de hemel spreken en denken zijn wij geneigd omhoog te kijken. God en hemel zoeken en denken we ergens ver boven ons. Bij God en hemel denken we aan imposante kathedralen. Die hoog boven ons uittorenen. De gebrandschilderde ramen en zeker de schilderingen op het plafond dwingen je omhoog te kijken. En kerktorens wijzen de hoogte in, naar God. Denk ook maar aan de torenbouw van Babel: mensen wilden met dit bouwwerk tot hoog in de hemel klimmen.
De hemelvaart van Jezus stellen we ons ook voor als een opklimmen naar de hemel.
Dus de bijbel geeft zelf wel aanwijzingen over de kijkrichting. Maar het overgrote deel van de bijbelverhalen probeert duidelijk te maken dat we voor God niet omhoog moeten kijken, maar juist op ooghoogte.

Gedachtenisdienst zondag 26 november 2017

Met ds. Aukje Westra

 

Inleiding
Evangelie betekent goede boodschap of goed nieuws. Matteüs schrijft een evangelie. Hij wil het goede nieuws van Jezus doorgeven. Zijn lezers zijn inwoners van Antiochië, een kuststad in Syrië. Ze hebben veel meegemaakt. Het is het jaar 90, Romeinen hebben stad en land verwoest. Volgelingen van Jezus hebben het zwaar. De dood is overal. Deze gelovigen meenden dat Jezus na zijn dood snel terug zou komen en hen uit de ellende zou halen. Maar Hij komt maar niet. Hoezo goed nieuws? Matteüs vertelt hen een verhaal van Jezus. Een verhaal over een bruiloft. Het duurt erg lang voordat de bruidegom eindelijk komt.

 

Zondag 12 november 2017 met ds. V. Top

 

Overdenking

In de Bijbel is een wetmatigheid zichtbaar. Een wetmatigheid die van nauwte gaat naar wijdte. Die wetmatigheid is een levensdrang die van nauw, benauwd, omsloten naar wijdte gaat, naar ruimte, ruimte om te ademhalen, ruimte om te leven.
De geboorte van de mens is hier een voorbeeld van. Op een dag moet het kind, de foetus, de baarmoeder verlaten. Door het geboortekanaal. Dat is nauw, dat is eng, maar buiten de baarmoeder en aan het einde van het geboortekanaal wacht de ruimte en het licht.
Die kwetsbare overgang van baarmoeder, door het geboortekanaal, naar de wijdte en de ruimte is een blijvend symbool van ons leven.
‘Mijn Machtige’, die mij in de moederschoot heeft gevormd, trekt mij uit de schoot, legt mij aan mijn moeders borst en omgeeft mij met zijn levenwekkende kracht. Dit is een soort oerbeweging, een wetmatigheid die fundamenteeel is voor ons hele leven.

Zondag 5 november met ds. Aukje Westra

 

We hebben een lied gezongen: Aan wie hongert geeft hij spijze, aan verdrukten recht gericht. In de praktijk is dit lastig. Hoe doen wij verdrukten recht? Ik denk aan de beweging die zich als een golf over de wereld verspreid heeft: MeToo. Het begon met filmproducent Harvey Weinstein, een machtig man in de Verenigde Staten. Hij zou een groot aantal vrouwen gedwongen hebben tot seksuele handelingen. Actrice Alyssa Milano begon een twitteractie. Vrouwen over heel de wereld bekenden misbruikt te zijn. En mannen.
MeToo roept enorm veel op. Medeleven met alle slachtoffers, mensen, mannen én vrouwen, die schuld bekennen. En er is twijfel. Het vraagt moed om te vertellen wat jou is aangedaan. Maar klopt het wat jet slachtoffer zegt? MeToo kan ook een manier zijn om iemand in een kwaad daglicht te stellen, naar beneden te halen. De discussie verschuift nu naar wat is waar en wat niet.

Kerkdienst zondag 22 oktober 2017

met ds. V. Top

 

Overdenking n.a.v. Matteus 9: 1 - 8
Deze week zijn twee tijgers in Friesland gearriveerd. In de Friese plaats Nijeberkoop arriveerden twee Syrische tijgers in een kattenopvang. Een opvang voor echt grote katten. Er staan hoge en stevige hekken omheen.
De tijgers komen uit een dierentuin in Syrie. Ze zijn getraumatiseerd. We hebben een bombardement overleefd en ze hebben langere tijd geen eten en drinken gehad. In Nijeberkoop proberen ze de tijgers hun leven terug te geven. Met liefde, zorg en aandacht proberen ze de tijgers hun levendigheid terug te geven. Ze zijn tijdens de reis niet verdoofd geeweest. Dat zou hun situatie nog erger gemaakt hebben. Vooral het mannetje leek wel verlamd door alle gebeurtenissen.
De verzorgers in Friesland zien eigenlijk twee situaties: de getraumitiseerde, ietwat futloze, verlamde tijgers nu, maar als ze goed kijken zien ze in de tijgers ook de krachtige, lenige dieren die het ooit waren. De kracht, de lenigheid en ook de bruutheid die er eigenlijk in zit hopen ze weer naar voren te kunnen halen. Dus de verzorgers kijken als het ware door de verlamming en de trauma’s heen.

Kerkdienst zondag 15 oktober 2017
Met ds. Aukje Westra

 

Inleiding

Op 31 oktober is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen vastspijkerde aan de deur van de slotkerk te Wittenberg. Deze gebeurtenis wordt gezien als het begin van de Reformatie. Luther was een probleemgeval, een moeilijk mens. Anderen leden onder zijn woede-uitbarstingen en zijn grove taalgebruik. Hij was koppig en ondiplomatiek. Calvijn, een andere kerkvernieuwer zei: “Het is een mens die vaak van het pad afraakt en die er dan niet toe wil komen terug te gaan. Het is een mens die God vreest en van harte Zijn eer zoekt, maar die geïrriteerd raakt zodra hij vermaand wordt. Zo heeft God Hem aan ons gegeven en zo moeten we hem dan maar gebruiken.” Aldus Calvijn. Tegelijk was Luther een fenomeen, een fascinerend mens. Hij was intelligent, schreef heel veel boeken en had een prachtig taalgebruik. Hij had humor. Hij heeft de kerk en Europa veranderd.

Zondag 24 september 2017 met ds. Aukje Westra

Inleiding op de Schriftlezing

Een Nederlandse vrouw, ze is inmiddels overleden, vertelde over haar jaren in het Jappenkamp. Ze had er vreselijke honger. Een vriendin en zij praatten over wat ze lekker vonden. Ze wisselden recepten. Zo hielden ze het vol.
Een Amerikaanse vrouw Mary Fischer schreef kookboeken. In de tweede wereldoorlog bleef ze haar werk gewoon doen. Want, zei ze, Als je samen eet gaat het over meer dan je lichaam voeden. Mensen vragen mij wel eens waarom ik over eten schrijf en niet over oorlog of over liefde. Wanneer ik over eten schrijf, schrijf ik in werkelijkheid over liefde en over de honger naar liefde. Ik schrijf over de prachtige werkelijkheid van honger die gestild is. Eten en liefde, ze horen bij elkaar.
Jezus nodigt zichzelf uit bij Zacheüs, een belastingambtenaar die in dienst van de bezetter werkt. Ze eten samen, hun ontmoeting gaat over meer dan gewone honger.

Kerkdienst op zondag 2 september in de Clemenskerk te Havelte.
Voorganger ds. Aukje Westra

 

Inleiding op de Bijbellezing
De afgelopen decennia is er enorm veel veranderd. We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar in de jaren tachtig werkte nog bijna niemand met de computer. Nu heeft ook u een smartphone in uw tas. Kijk naar auto’s: Dertig jaar geleden was er nog nauwelijks stuurbekrachtiging, raampjes draaiden we met de hand open. Ook ons menu is veranderd. We zijn van boerenkool via champignons naar avocado en quinoa gegaan en weer naar boerenkool.

Viering 20 augustus 2017 met als thema: Ritme in je leven.
M.m.v. Djembé-groep o.l.v. Paul Luttje. Voorganger: Ds. V. Top


Een overdenking in drie delen.


Het ritme van een zeeman
Mijn oudere broer Henk heeft in zijn jongere jaren als stuurman gevaren op de groothandelsvaart, zoals dat officieel heette. Bij de Nedlloyd en later bij Seatrade. Een stuurman is verantwoordelijk voor de koers, de route van het schip. En hij is o.a. verantwoordelijk voor het juist stuwen van de lading. Een schip moet wel in evenwicht blijven. En hij onderhield contacten met de rederij en de verladingskantoren in de diverse havens.

Clemenskerk Havelte zondag 13 augustus 2017

Voorganger: ds. Aukje Westra

 

Schriftlezing Lucas 16: 1-13

 

In Singapore heeft de politie heeft met mens en macht gezocht naar een man van rond de 60. Hij had drie houten tandenstokers in de zitting van een stoel in de bus gestoken. Een vrouw wilde gaan zitten, maar zag nog net op tijd de drie houten stokjes. Ze plaatste een foto op Facebook. Het bericht werd gedeeld en de vermoedelijke dader is gevonden. Waarschijnlijk krijgt hij een gevangenisstraf van twee jaar. Of een boete. Of allebei.
Singapore is het kleinste én rijkste landje van Zuid Oost Azië. Criminaliteit komt er bijna niet voor. Als je een misdaad pleegt, wordt je zwaar gestraft. Als je iets vernielt, krijg je stokslagen. Kauwgom importeren mag niet. Twee jaar geleden gooide iemand sigarettenpeuken uit het raam van zijn flat. Dat doet ‘ie nooit weer: hij kreeg een boete van 12.000 euro. Zo houden de autoriteiten de bevolking van Singapore in bedwang: heel streng straffen. En het werkt blijkbaar. Maar hoe is dat voor de bevolking om zo strak gehouden te worden? Kun je een samenleving werkelijk temmen? Leerlingen lijden onder de prestatiedwang. Ze worden lamgelegd. Tijgervaders en moeders eisen de hoogste cijfers, het gaat ten koste van creativiteit en innovatie.

Clemenskerk Havelte zondag 9 juli 2017

Inleiding op de schriftlezing: Bestaat de hemel?

Bestaat de hemel? En als de hemel bestaat: hoe ziet het er dan uit? Is er leven na de dood? Zo ja, hoe ziet het leven na de dood er dan uit? Is er een ontmoeting met God? Ontmoet je ooverleden familieleden?
Of is het geloof in een hemel een soort bijgeloof? Een bijgeloof dat zo snel mogelijk opgeruimd moet worden omdat het niet meer past in het moderne leven?

Clemenskerk Havelte zondag 2 juli 2017

Inleiding op het gebed

Een jonge acteur uit Amsterdam ontmoet een sterrenkok. Hij krijgt zin om in het restaurant te eten en maakt een afspraak. Alleen wie vraagt hij mee? Niet al zijn vrienden hebben zin in sterreneten. Tenslotte vindt hij een vriendin mee wil. Op de avond van de afspraak rijdt hij met zijn auto naar het restaurant, maar als hij er bijna is valt zijn Tomtom uit. Hij vraagt een vrouw de weg. Ze heeft een pittig grijs kapsel, een paarse bril en loopt op Nikes. Er loopt een jongvolwassen vrouw naast haar, haar kleindochter? Ze zijn waarschijnlijk op weg naar hetzelfde restaurant. Maar als hij hen aanspreekt, lopen ze straal door. Alsof ze niets gehoord hebben. De acteur krijgt er bijna een hartstilstand van. Hij is zwart. Is dat de reden…? Ik raak er ontmoedigd van. We vragen om kracht voor mensen die bijna ontmoedigd raken.

Kerkdienst 25 juni 2017


Inleiding

Waar sta je voor, wat is belangrijk voor je, waar zet je je voor in? Dat is de vraag van vandaag. We lezen een gedeelte uit het Evangelie van Matteüs. Het boekje is geschreven rond het jaar 80. Het is bedoeld voor een groep volgelingen van Jezus ergens in een stad net boven Syrië, aan de Middellandse Zee. Een metropool, een welvarende stad.  Ze zijn behoorlijk welgesteld, maar hebben ook problemen. Deze Jezus-volgelingen worden gehaat en gegeseld, ze worden weggejaagd uit de steden. Mensen moeten niets van hen hebben. Dat klinkt door in de tekst die we vandaag lezen.
Jezus reist rond en helpt veel mensen. Maar het zijn er teveel, hij kan het werk alleen niet aan. Daarom geeft hij zijn leerlingen de macht om hetzelfde te doen, het goede nieuws te vertellen en mensen beter te maken. Hij spreekt hen moed in, want het zal niet gemakkelijk worden.  Waar sta je voor, wat is belangrijk voor je?  Schreeuw het van de daken!

Kerkdienst 4 juni 2017 1e Pinksterdag

Het was een mooie dag. Een beetje opgejaagd fietste ik naar Meppel, om iemand op te zoeken in het ziekenhuis. Bijna aangekomen bij de stad, zo’n driehonderd meter voor de rotonde waar je naar Nijeveen en Zwartsluis kunt, sprong er een man uit de bosjes. Nee, hij was niet gevaarlijk, hij zat op z’n fiets, waarschijnlijk kwam hij van de volkstuintjes, hij had een bos wortels in zijn fietstas, het loof stak er uit. Wortels van de tuin? In mei? Dat kan niet. Nou ja misschien had hij ze bij de Lidl gekocht. In ieder geval fietste hij rechtop, fluitend naar huis. Het maakte mij vrolijk, ik vond mijn gejaagdheid opeens belachelijk. De heilige Geest greep me bij mijn lurven. Dat wil zeggen: ik zag de dingen weer in het juiste perspectief. Wat zou het mooi zijn om ontspannen door het leven te gaan. We bidden om de geest van de Heilige.