A- A A+

Header PKN

Zondag 17 juni met ds. Aukje Westra

 

Bijbellezing Lucas 6: 14-17, 19-31 Rijkdom en gerechtigheid

 

Overdenking

Een zeilboot van elf meter, een vrouw zit aan het roer. Ze ziet de sluis van IJmuiden opengaan en vaart zo met haar man en twee kinderen de volle zee op. De motor mag uit, de boot komt op windkracht vooruit. Er is alleen het geluid van de golven die kabbelen, het spetteren van het boegwater. Wind in het haar, zon op je gezicht. Dit moment zou ze zich voor altijd herinneren. De vrouw vertelde het aan een onderzoekster van de Universiteit in Twente. De vraag die in het onderzoek gesteld werd was eenvoudig en steeds dezelfde: Stel dat je geheugen gewist wordt tijdens de overgang naar het hiernamaals. Maar je maar één herinnering meenemen die je dan tot in de eeuwigheid krijgt afgespeeld, welke zou dat dan zijn? Laat deze vraag even op u inwerken. Welke herinnering zou u meenemen naar het hiernamaals? Straks bij de voorbeden kom ik erop terug.

Zondag 27 mei 2018 Ds. Aukje Westra

 

Schriftlezing Johannes 3: 1-16

 

Overweging
Er is een reclame van Coca Cola. Mijnheer Hadley woont in een verzorgingshuis. Eén van de verzorgenden brengt hem een Coca Cola zonder suiker. Hij proeft ervan en roept dan verbaasd uit: ‘Waarom heb ik dat nooit eerder geproefd?’ Hij rent naar de vaste telefoon, belt een oude vrouw om haar te vertellen dat hij altijd van haar heeft gehouden. Hij gaat naar het huis van een jonge man en zegt dat hij zijn echte vader is. Hij gaat motorrijden, maakt een bommetje van de hoge duikplank. De bank in het verzorgingshuis is voortaan leeg. Hij is opnieuw begonnen. Hij leeft.

Zondag 13 mei 2018      Ds. Aukje Westra


Bijbellezingen     Jona 2: 1-10

                         Marcus 4: 35-41

Overweging
Vaak kun je op meerdere manieren naar een Bijbelverhaal kijken. Allereerst letterlijk, gewoon heel concreet. Dan vertelt Marcus van een storm die plotseling opsteekt en even plotseling weer gaat liggen. Dat is geen wonder, het gebeurde geregeld. Jezus bevindt zich met zijn leerlingen aan de oever van het meer van Genessaret. Dit meer ligt in het Noorden van Israël, in Galilea en het ligt heel diep, om precies te zijn 208 meter onder de zeespiegel. Het meer wordt omringd door bergen. Ajn allah – het Oog van God – noemen de Arabieren dit meer.  Omdat het er gewoonlijk rustig en stil bij ligt. Maar het kan ook anders. Op warme dagen kunnen er onverwacht valwinden van de bergen in het lagedrukgebied van het dal schieten. Die valwinden stoten dan bijna loodrecht op het wateroppervlak. De wind zweept de golven op en maakt het voor een boot moeilijk om nog veilig thuis te komen. En zo snel als deze storm op komt zetten, zo snel verdwijnt die ook weer. Het meer ligt er weer even rustig en vreedzaam bij als altijd.

Zondag 15 april  Clemenskerk Havelte

Kerkdienst m. m. v.het Meppeler Kamerkoor Cigale o.l.v. Marion Bluthard.
Voorganger: Aukje Westra
Organist: Mannes Hofsink
Cellist: Corine Kok

Voorbereiding op de Bijbellezing
We lezen in deze kerkdienst uit de brief van Paulus aan de Romeinen. Paulus is een Jood, geboren een paar jaar voor het begin van onze jaartelling.  Hij groeide op in Tarsus, een havenstad in het Zuid Oosten van Turkije in een Joods gezin. In Jeruzalem werd hij onderwezen in de Thora. Hij verzette zich tegen de Jezus-beweging die het met alle voorschriften niet zo nauw nam. Tot hij, onderweg naar Damascus in Syrië, een visioen kreeg. Jezus riep hem. Paulus sloot zich aan bij de Jezusbeweging en sticht her en der in het uitgestrekte Griekse rijk gelovige gemeenschappen. Door middel van het schrijven van brieven hield hij contact met deze gemeenschappen. Vandaag lezen we een deel uit de brief aan een christelijke gemeenschap in Rome. Paulus maakt een tegenstelling: Aan de ene kant is er het vlees, aan de andere kant de Geest. Als je leeft naar het vlees, dan sterf je. Als je in geestkracht leeft, zul je leven.  We luisteren naar een tekst uit een ander land, een andere tijd en een compleet andere cultuur. Maar met een boodschap die overal en altijd geldt: vreugde roept ons.

Bijbellezing Romeinen 8: 1-13

Kerkdienst 4 maart 2018 met ds. Aukje Westra

Soms zijn we thuis aan het fantaseren. Stel we winnen een miljoen euro, wat zouden we doen? Eerst maar eens flink op vakantie? Een elektrische auto kopen? Stoppen met werken? Toen we weer eens op hol geslagen waren, vroeg iemand door. Denk eens verder. Stel, je wilt stopen met werken. Waar hoop je dan op? Dat je rust vindt? En als je rust hebt gevonden, wat dan? Meer aandacht voor je kinderen, voor je familie? Maar moet je daar eerst rijk voor worden?
Als je een droom hebt, zit daar meestal een diep verlangen onder. Als we bijvoorbeeld verliefd worden op een ander, zoeken we geen ander, maar willen we zelf iemand anders worden, vrijer, opener, levendiger. En we denken dat een andere partner dat kan bewerkstelligen. Soms moet je scheiden om te kunnen veranderen, soms kun je blijven.

Zondag 11 februari 2018 met ds. Aukje Westra

 

Psalm 36: 6-10

Marcus 1: 39-45

 

Het is 14 oktober 2011. In Guangzhou, een enorme Chinese stad gebeurt een ongeluk. Een peuter van twee jaar wordt omvergereden door een bestelwagentje. Het meisje ligt voor dood op straat. Achttien mensen lopen haar voorbij, ze kijken weg, stappen in een brede cirkel om hem heen. Uiteindelijk is daar de negentiende persoon, een vuilnisopraapster. Ze omarmt het kind en probeert hen te redden. Maar het is te laat. Een week later overlijdt de peuter aan haar verwondingen.

 

21 januari 2018 Kerkdienst met ds. Aukje Westra

Afscheid en bevestiging van ambtsdragers

 

Schriftlezingen
Jeremia 1: 4-10 Jeremia geroepen
Marcus 1: 16-20 Leerlingen van Jezus geroepen

 

Verkondiging

Volgelingen van Jezus, onze Heer,

 

In de Nieuwe kerk in Amsterdam is op dit moment de tentoonstelling te zien: We have a dream. In de kerk zijn filmbeelden, foto’s te zien en teksten te lezen van Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela. Drie wereldverbeteraars, zij staan voor vergeving, geweldloos verzet, moed. En het zijn voorbeelden van hoop: ze hebben zicht verzet tegen onrecht, op een waardige manier. Ghandi, King en Mandela doen het voor en vragen ons: Wie volgt?

 

Jezus doet het voor en vraagt een paar vissers: Wie volgt? We horen het verhaal in zijn oudste versie, van Marcus. Marcus is kort door de bocht, geen verhaal over de geboorte van Jezus, maar iets over Johannes de doper. Meteen neemt Jezus het stokje van Johannes over. Rechttoe, rechtaan. Jezus gaat naar Galilea, zeg maar Noord Oost Groningen, om het goede nieuws te vertellen. Het goede nieuws is dat het Koninkrijk van God is aangebroken. ‘Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws’, zegt Jezus, dit is het moment.’ ‘The time is always right to do what is right, zegt Martin Luther King. Het is altijd het juiste moment om de juiste dingen te doen.

 

31-12-2017 Oudejaarsdienst in de Clemenskerk te Havelte met ds. Aukje Westra

 

Inleiding

Een oudejaarsdienst met teksten en liedjes van Herman Finkers. Herman Finkers (63 jaar) is een Nederlands cabaretier en zanger uit Twente. Hij was twintig jaar actief, tussen 1979 en 1999. Daarna trok hij zich uit het theater terug. Hij was ziek, lymfeklierkanker. De voorspelling was dat hij nog 10 jaar te leven had. Maar dankzij betere behandelingen leeft hij nog steeds. In 2007 keerde hij terug met zijn voorstelling Na de pauze. Herman Finkers houdt van de Twentse taal én van de Rooms Katholieke kerk. Over zijn eerste stappen in op geloofsgebied vertelt hij in een programma het volgende:

Zondag 24 december 2017 Kerstnachtdienst met ds. Aukje Westra

 

 

De afgelopen week keek ik naar een film gekeken over Stefani Joanne Angelina Germanotta. Deze naam zegt jullie waarschijnlijk weinig, dat wordt anders als ik haar artiestennaam noem: Lady Gaga. Ze is 31 jaar oud. Haar ouders zijn van oorsprong Italiaans, maar verhuisden naar New York. Daar werd Joseph een internetondernemer, en probeerde op deze manier geld te verdienen. Dat lukte prima, Stefani kon op haar vierde jaar al op pianoles. Ze groeide uit tot een van de allergrootste sterren ter wereld. Van haar eerste album stonden er vier nummers lange tijd op de eerste plaats in de hitlijsten: Pokerface, Paparazzi, Love Game en Just Dance. En niet alleen met haar liedjes staat ze vaak op de eerste plaats. Op Twitter heeft ze de meeste volgers ter wereld: meer dan achttien miljoen.

Zondag 17 december 2017 met ds. Aukje Westra

 

De ontmoeting van Maria en Elisabet
Lucas 1: 39-56

 

Frans de Waal is bioloog. Hij denkt na over hoe sociaal mensen en dieren zijn. Of hoe asociaal. Een poosje geleden was hij op televisie te zien met een filmpje. De opnames zijn gemaakt door een bewakingscamera. Er ligt een hond op de snelweg, hij is aangereden. En dan komt er een andere hond die de gewonde hond naar de kant van de weg sleept. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen van hoe sociaal dieren zijn. Een meerkoet is zwaargewond en een andere meerkoet houdt urenlang de wacht. Een kat ligt op sterven en de hond die bij de poes in huis woont, wijkt niet van haar zijde en likt af en toe haar pootje.

Zondag 3 december 2017 te Uffelte met ds. V. Top

 

Eerste zondag van Advent.
Thema ‘Licht en donker: Advent en Caravaggio’

 

Inleiding op thema: Caravaggio

Als wij het over God en de hemel spreken en denken zijn wij geneigd omhoog te kijken. God en hemel zoeken en denken we ergens ver boven ons. Bij God en hemel denken we aan imposante kathedralen. Die hoog boven ons uittorenen. De gebrandschilderde ramen en zeker de schilderingen op het plafond dwingen je omhoog te kijken. En kerktorens wijzen de hoogte in, naar God. Denk ook maar aan de torenbouw van Babel: mensen wilden met dit bouwwerk tot hoog in de hemel klimmen.
De hemelvaart van Jezus stellen we ons ook voor als een opklimmen naar de hemel.
Dus de bijbel geeft zelf wel aanwijzingen over de kijkrichting. Maar het overgrote deel van de bijbelverhalen probeert duidelijk te maken dat we voor God niet omhoog moeten kijken, maar juist op ooghoogte.

Gedachtenisdienst zondag 26 november 2017

Met ds. Aukje Westra

 

Inleiding
Evangelie betekent goede boodschap of goed nieuws. Matteüs schrijft een evangelie. Hij wil het goede nieuws van Jezus doorgeven. Zijn lezers zijn inwoners van Antiochië, een kuststad in Syrië. Ze hebben veel meegemaakt. Het is het jaar 90, Romeinen hebben stad en land verwoest. Volgelingen van Jezus hebben het zwaar. De dood is overal. Deze gelovigen meenden dat Jezus na zijn dood snel terug zou komen en hen uit de ellende zou halen. Maar Hij komt maar niet. Hoezo goed nieuws? Matteüs vertelt hen een verhaal van Jezus. Een verhaal over een bruiloft. Het duurt erg lang voordat de bruidegom eindelijk komt.

 

Zondag 12 november 2017 met ds. V. Top

 

Overdenking

In de Bijbel is een wetmatigheid zichtbaar. Een wetmatigheid die van nauwte gaat naar wijdte. Die wetmatigheid is een levensdrang die van nauw, benauwd, omsloten naar wijdte gaat, naar ruimte, ruimte om te ademhalen, ruimte om te leven.
De geboorte van de mens is hier een voorbeeld van. Op een dag moet het kind, de foetus, de baarmoeder verlaten. Door het geboortekanaal. Dat is nauw, dat is eng, maar buiten de baarmoeder en aan het einde van het geboortekanaal wacht de ruimte en het licht.
Die kwetsbare overgang van baarmoeder, door het geboortekanaal, naar de wijdte en de ruimte is een blijvend symbool van ons leven.
‘Mijn Machtige’, die mij in de moederschoot heeft gevormd, trekt mij uit de schoot, legt mij aan mijn moeders borst en omgeeft mij met zijn levenwekkende kracht. Dit is een soort oerbeweging, een wetmatigheid die fundamenteeel is voor ons hele leven.

Zondag 5 november met ds. Aukje Westra

 

We hebben een lied gezongen: Aan wie hongert geeft hij spijze, aan verdrukten recht gericht. In de praktijk is dit lastig. Hoe doen wij verdrukten recht? Ik denk aan de beweging die zich als een golf over de wereld verspreid heeft: MeToo. Het begon met filmproducent Harvey Weinstein, een machtig man in de Verenigde Staten. Hij zou een groot aantal vrouwen gedwongen hebben tot seksuele handelingen. Actrice Alyssa Milano begon een twitteractie. Vrouwen over heel de wereld bekenden misbruikt te zijn. En mannen.
MeToo roept enorm veel op. Medeleven met alle slachtoffers, mensen, mannen én vrouwen, die schuld bekennen. En er is twijfel. Het vraagt moed om te vertellen wat jou is aangedaan. Maar klopt het wat jet slachtoffer zegt? MeToo kan ook een manier zijn om iemand in een kwaad daglicht te stellen, naar beneden te halen. De discussie verschuift nu naar wat is waar en wat niet.

Kerkdienst zondag 22 oktober 2017

met ds. V. Top

 

Overdenking n.a.v. Matteus 9: 1 - 8
Deze week zijn twee tijgers in Friesland gearriveerd. In de Friese plaats Nijeberkoop arriveerden twee Syrische tijgers in een kattenopvang. Een opvang voor echt grote katten. Er staan hoge en stevige hekken omheen.
De tijgers komen uit een dierentuin in Syrie. Ze zijn getraumatiseerd. We hebben een bombardement overleefd en ze hebben langere tijd geen eten en drinken gehad. In Nijeberkoop proberen ze de tijgers hun leven terug te geven. Met liefde, zorg en aandacht proberen ze de tijgers hun levendigheid terug te geven. Ze zijn tijdens de reis niet verdoofd geeweest. Dat zou hun situatie nog erger gemaakt hebben. Vooral het mannetje leek wel verlamd door alle gebeurtenissen.
De verzorgers in Friesland zien eigenlijk twee situaties: de getraumitiseerde, ietwat futloze, verlamde tijgers nu, maar als ze goed kijken zien ze in de tijgers ook de krachtige, lenige dieren die het ooit waren. De kracht, de lenigheid en ook de bruutheid die er eigenlijk in zit hopen ze weer naar voren te kunnen halen. Dus de verzorgers kijken als het ware door de verlamming en de trauma’s heen.

Kerkdienst zondag 15 oktober 2017
Met ds. Aukje Westra

 

Inleiding

Op 31 oktober is het 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen vastspijkerde aan de deur van de slotkerk te Wittenberg. Deze gebeurtenis wordt gezien als het begin van de Reformatie. Luther was een probleemgeval, een moeilijk mens. Anderen leden onder zijn woede-uitbarstingen en zijn grove taalgebruik. Hij was koppig en ondiplomatiek. Calvijn, een andere kerkvernieuwer zei: “Het is een mens die vaak van het pad afraakt en die er dan niet toe wil komen terug te gaan. Het is een mens die God vreest en van harte Zijn eer zoekt, maar die geïrriteerd raakt zodra hij vermaand wordt. Zo heeft God Hem aan ons gegeven en zo moeten we hem dan maar gebruiken.” Aldus Calvijn. Tegelijk was Luther een fenomeen, een fascinerend mens. Hij was intelligent, schreef heel veel boeken en had een prachtig taalgebruik. Hij had humor. Hij heeft de kerk en Europa veranderd.

Zondag 24 september 2017 met ds. Aukje Westra

Inleiding op de Schriftlezing

Een Nederlandse vrouw, ze is inmiddels overleden, vertelde over haar jaren in het Jappenkamp. Ze had er vreselijke honger. Een vriendin en zij praatten over wat ze lekker vonden. Ze wisselden recepten. Zo hielden ze het vol.
Een Amerikaanse vrouw Mary Fischer schreef kookboeken. In de tweede wereldoorlog bleef ze haar werk gewoon doen. Want, zei ze, Als je samen eet gaat het over meer dan je lichaam voeden. Mensen vragen mij wel eens waarom ik over eten schrijf en niet over oorlog of over liefde. Wanneer ik over eten schrijf, schrijf ik in werkelijkheid over liefde en over de honger naar liefde. Ik schrijf over de prachtige werkelijkheid van honger die gestild is. Eten en liefde, ze horen bij elkaar.
Jezus nodigt zichzelf uit bij Zacheüs, een belastingambtenaar die in dienst van de bezetter werkt. Ze eten samen, hun ontmoeting gaat over meer dan gewone honger.

Kerkdienst op zondag 2 september in de Clemenskerk te Havelte.
Voorganger ds. Aukje Westra

 

Inleiding op de Bijbellezing
De afgelopen decennia is er enorm veel veranderd. We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar in de jaren tachtig werkte nog bijna niemand met de computer. Nu heeft ook u een smartphone in uw tas. Kijk naar auto’s: Dertig jaar geleden was er nog nauwelijks stuurbekrachtiging, raampjes draaiden we met de hand open. Ook ons menu is veranderd. We zijn van boerenkool via champignons naar avocado en quinoa gegaan en weer naar boerenkool.

Viering 20 augustus 2017 met als thema: Ritme in je leven.
M.m.v. Djembé-groep o.l.v. Paul Luttje. Voorganger: Ds. V. Top


Een overdenking in drie delen.


Het ritme van een zeeman
Mijn oudere broer Henk heeft in zijn jongere jaren als stuurman gevaren op de groothandelsvaart, zoals dat officieel heette. Bij de Nedlloyd en later bij Seatrade. Een stuurman is verantwoordelijk voor de koers, de route van het schip. En hij is o.a. verantwoordelijk voor het juist stuwen van de lading. Een schip moet wel in evenwicht blijven. En hij onderhield contacten met de rederij en de verladingskantoren in de diverse havens.

Clemenskerk Havelte zondag 13 augustus 2017

Voorganger: ds. Aukje Westra

 

Schriftlezing Lucas 16: 1-13

 

In Singapore heeft de politie heeft met mens en macht gezocht naar een man van rond de 60. Hij had drie houten tandenstokers in de zitting van een stoel in de bus gestoken. Een vrouw wilde gaan zitten, maar zag nog net op tijd de drie houten stokjes. Ze plaatste een foto op Facebook. Het bericht werd gedeeld en de vermoedelijke dader is gevonden. Waarschijnlijk krijgt hij een gevangenisstraf van twee jaar. Of een boete. Of allebei.
Singapore is het kleinste én rijkste landje van Zuid Oost Azië. Criminaliteit komt er bijna niet voor. Als je een misdaad pleegt, wordt je zwaar gestraft. Als je iets vernielt, krijg je stokslagen. Kauwgom importeren mag niet. Twee jaar geleden gooide iemand sigarettenpeuken uit het raam van zijn flat. Dat doet ‘ie nooit weer: hij kreeg een boete van 12.000 euro. Zo houden de autoriteiten de bevolking van Singapore in bedwang: heel streng straffen. En het werkt blijkbaar. Maar hoe is dat voor de bevolking om zo strak gehouden te worden? Kun je een samenleving werkelijk temmen? Leerlingen lijden onder de prestatiedwang. Ze worden lamgelegd. Tijgervaders en moeders eisen de hoogste cijfers, het gaat ten koste van creativiteit en innovatie.

Clemenskerk Havelte zondag 9 juli 2017

Inleiding op de schriftlezing: Bestaat de hemel?

Bestaat de hemel? En als de hemel bestaat: hoe ziet het er dan uit? Is er leven na de dood? Zo ja, hoe ziet het leven na de dood er dan uit? Is er een ontmoeting met God? Ontmoet je ooverleden familieleden?
Of is het geloof in een hemel een soort bijgeloof? Een bijgeloof dat zo snel mogelijk opgeruimd moet worden omdat het niet meer past in het moderne leven?